Una comunicació enèrgica i innovadora de la transició energètica Revisat per Revista Treball a . La causa principal del canvi climàtic és l’abús i malbarataments de les energies fòssils. Saber comunicar la transició energètica neta i justa facilita que la p La causa principal del canvi climàtic és l’abús i malbarataments de les energies fòssils. Saber comunicar la transició energètica neta i justa facilita que la p Rating: 0
Esteu aquí: Home » Internacional » Una comunicació enèrgica i innovadora de la transició energètica

Una comunicació enèrgica i innovadora de la transició energètica

Una comunicació enèrgica i innovadora de la transició energètica

La causa principal del canvi climàtic és l’abús i malbarataments de les energies fòssils. Saber comunicar la transició energètica neta i justa facilita que la població adopte nous estils de vida descarbonitzats per atenuar el canvi climàtic.

Si la racionalitat funcionés, el canvi climàtic no existiria. Una bona part dels arguments utilitzats són racionals: gràfics, models científics, %, PPM (parts per milió de CO2), preus de l’energia, etc. D’altra banda està la comunicació basada en el catastrofisme: sequeres, incendis o migracions atroces. Aquestes dues formes -les més utilitzades pels activistes del clima- tan sols arriben a un reduït grup de persones. Dècades d’avisos catastrofistes no han servit per parar l’ús intensiu de combustibles fòssils.

Necessitem una forma de comunicació que arribe a més sectors de la població per possibilitar canvis massius. És urgent alertar sobre el col·lapse i ens agradaria una revolució ràpida, però només podem fer una transició gradual i fer passos progressius cap a nous estils de vida.

No podem malbaratar més el nostre temps i esforç en uns enfocaments comunicatius que només arriben a una part molt minsa de la societat. Necessitem reconstruir el llenguatge per a arribar a molta més gent. Diferents enquestes del CIS determinen que la majoria de la ciutadania, un 85% en l’última enquesta, té una preocupació pel canvi climàtic[i] [ii]. És hora d’activar la preocupació adequadament i posar en marxa conductes per adoptar nous estils de vida sostenibles.

Entre els consultors polítics hi ha consens que la comunicació basada en valors té moltíssim més impacte que la que està basada en dades tècniques[iii].  I per descomptat que els debats científics han de ser rigorosos.  Els lingüistes dedicats a estudiar la comunicació política afirmen que els enfocaments intel·lectuals funcionen pobrament entre la majoria de la població, mentre que els basats en conviccions morals funcionen millor per a una àmplia part de la població; també pels de tendències conservadores. Perquè, com demostra el pacte d’Estat de Dinamarca, no és una qüestió d’ideologies aconseguir el 2030 tota l’electricitat neta.

Si algú pense que el canvi de llenguatge que proposa és un assumpte cosmètic, cal recordar-li tot l’intens i efectiu treball que han fet els think tanks[iv] [v]conservadors per vendre la moto (en expressió de Chomsky) del capitalisme. Des dels 80 del segle passat, George Lakoff, lingüista de la Universitat de Califòrnia a Berkeley, ja ho va alertar.

Afortunadament, hi ha coses que estan canviant. El Partit Verd Europeu va encarregar un estudi empíric per trobar formes lingüístiques que faciliten la comunicació efectiva de la transició energètica completament renovable. Es tracta de l’informe titulat Un futuro completamente renovable (també disponible en anglès A Completely Renewable Future).

Al llarg de les seues pàgines va desgranant els fruits de la seua investigació experimental amb grups de debats d’Alemanya i Gran Bretanya per saber quin tipus de llenguatge funciona millor per a persones de diferents ideologies i contextos.

No és un manual de llavat verd, sinó unes pautes comunicatives per als partits verds europeus que ajuden a fonamentar la seua tasca política, que ha de comptar amb el rigor tècnic.

Pose èmfasi en investigació empírica, perquè la immensa majoria dels treballs que he llegit o són teòrics o són massa abstractes.

I cada vegada hi ha més especialistes[vi] [vii]del canvi climàtic que posen èmfasi en la importància de repensar la manera de comunicar la transició energètica i el canvi climàtic.

Algunes de les conclusions comunicatives que s’indiquen en l’informe del Partit Verd Europeu són les següents:

  • Dretes/esquerres. Sovint es té la idea errònia que la gent que es considera conservadora no té cap sensibilitat cap al canvi climàtic, mentre que els progressistes sí. En la investigació s’ha trobat que la idea d’evitar el malbaratament d’energia és un marc important, tant per a la gent d’esquerres com per a la de dretes. Per tant, expressar la sensatesa de gastar l’energia moderadament impacta per igual a uns i a altres.
  • Món del treball. Quan es parla als treballadors, un punt que han trobat en la recerca és transmetre la transició energètica justa, que inclogui a tota la població. Especialment important és oferir als treballadors dels combustibles fòssils una transició justa. Un exemple remarcable és el cas de Loos-en-Gohelle, poble amb mines de carbó que va fer la transició energètica i que avui en dia és un referent en l’economia verda.
  • Ocupació o natura? La resposta és treball i natura. Treballs saludables, segurs, ben pagats, revitalitzant indústries netes, respectant els drets laborals.
  • Responsabilitat personal. L’estudi confirma que la majoria de la gent accepta una responsabilitat personal solament quan es presenta en forma de compromís col·lectiu.
  • Un altre punt són les denúncies de les grans empreses dels desastres que provoquen, l’experiència demostra que el llenguatge agressiu provoca la polarització. Quan critiques usa un to lleuger i canvia de tema.

Aquestes són només unes poques i molt resumides mostres del que ofereix aquest utilíssim informe del qual recomana vivament la lectura i l’aplicació a la comunicació quotidiana.

Aquesta investigació també és especialment útil per als activistes de les cooperatives elèctriques com Som Energia o Goiener, ja que permeten estructurar millor el seu discurs, eliminar cert llenguatge perjudicial i incloure cert tipus d’expressions que solen impactar positivament en l’audiència.

Algú estarà pensant: «Per canviar el sistema energètic, només cal canviar el llenguatge?» Evidentment que no és suficient. Ara bé, com ha demostrat sovint el capitalisme, interioritzar un llenguatge implica que una bona part de la societat assumeix els seus significats amb les conseqüències en la conducta; molta gent té tan assumit el capitalisme que no el posa en qüestió.

I clar que no serà fàcil la tasca de portar-ho a terme, tenim la majoria de mitjans de difusió en contra. Ara bé, com moltes vegades en la història, els moviments socials, amb la seua força i determinació, són els que han decidit els nous rumbs de la humanitat.

Per tant, podem fer de la transició energètica un vector de canvi social.

[i] https://www.lavanguardia.com/natural/20190102/453884242101/cambio-climatico-cis-barometro.html

[ii] http://datos.cis.es/pdf/Es3231mar_A.pdf

[iii] https://fcampalans.cat/images/noticias/gutierrezrubi.pdf

[iv] http://www.elpuntavui.cat/article/3-politica/17-politica/539111-els-20-think-tanks-amb-mes-influencia.html

[v] https://www.elconfidencial.com/mundo/2013-10-24/dime-a-que-think-tank-citas-y-te-dire-quien-te-manipula_45310/

[vi] https://www.eldiario.es/internacional/cientificos-climaticos-estadounidenses-decidido-ofensiva_0_840265997.html

[vii] https://www.eldiario.es/ballenablanca/transicion_energetica/transicion-climatica-placas-solares-electricos_0_846915483.html

 

Autor/Autora

Carles Porcel

Director de Capacitador.info (www.capacitador.info)

Articles publicats : 1

Deixa el teu comentari

Scroll to top