Sobre els temps complexos i les respostes simples Revisat per Revista Treball a . Simplificar el missatge. Aquest sembla ser el mantra de capçalera per a tots els consultors de comunicació d'arreu del món. Difícilment es pot discutir el seu i Simplificar el missatge. Aquest sembla ser el mantra de capçalera per a tots els consultors de comunicació d'arreu del món. Difícilment es pot discutir el seu i Rating: 0
Esteu aquí: Home » Internacional » Sobre els temps complexos i les respostes simples

Sobre els temps complexos i les respostes simples

Sobre els temps complexos i les respostes simples

Simplificar el missatge. Aquest sembla ser el mantra de capçalera per a tots els consultors de comunicació d’arreu del món. Difícilment es pot discutir el seu impacte en les campanyes d’arreu d’Europa i els Estats Units però la seva cristal·lització va ser durant la campanya del Brexit: “Let’s take back control”. Una simple frase que evoca un sentiment mix entre la nostàlgia i l’acció. La paraula clau és “back”, com ho era “again” en famós eslògan de Trump: “Make America Great Again”.

Animar a algú aconseguir un objectiu pot ser il·lusionant i esperançador. Animar a algú per recuperar allò que ha perdut o li han robat, és mobilitzador. Per aquest motiu, la gran majoria de relats polítics d’avui en dia, contemplen algun vestigi de nostàlgia per un temps passat (improbablement) millor, o un bé, un servei, un privilegi o un dret que ja no s’ostenta.

Vistos els bons resultats de la majoria de les campanyes que han utilitzat aquests formats sembla difícil trobar algú que en renegui. Però hi ha riscos en simplificar tant la complexitat dels problemes? El mateix Brexit ho posa de manifest quan, a poc més d’un mes de la data límit per arribar a un acord, el Regne Unit, la seva ciutadania i els seus polítics no poden estar més perduts. Abocats a una decisió on no hi ha bones decisions, sense coratge ni capacitat per recular davant la pressió d’una ciutadania que demana solucions simples a un problema que havia de ser simple, o almenys ho semblava quan van votar en referèndum.

Aquest no és un article que busqui criticar des d’una superioritat moral a tots aquells que utilitzen o han utilitzat aquestes formes de comunicació. Precisament és un mea culpa perquè durant les diferents campanyes del 2014, 2015 i 2016 el que escriu n’era ferm defensor. Avui crec que, fins i tot amb les millors intencions, aquest tipus de relat simplifica la complexitat dels reptes que com a societat afrontem. Ja que no només simplifica els problemes, sinó que simplifica les solucions que s’hi volen aplicar. I aquestes, fora de campanya electoral, des del poder legislatiu o executiu, tenen tots els números per a fracassar.

Cal reconèixer que segurament, cap temps passar va ser millor. I si ho fos, no tindria massa sentit retornar-hi, ja que suposaria renunciar a un altre conjunt de drets, béns o serveis que avui gaudim. Si volem millorar l’statu quo, cal construir un relat pensant en el futur, els problemes que vindran i no tant en els greuges que arrosseguem.

Per bé o per mal, les nostres vides són un conjunt de transaccions que realitzem a vegades conscientment, com la firma d’un contracte laboral, o inconscientment, com seguir pagant la quota d’un gimnàs que no hem trepitjat mai. Fer-nos responsables d’aquestes decisions i acceptar-ne les conseqüències, és fonamental per no repetir males decisions en un futur. Si comprem i/o fem de prescriptors de missatges simples, no podem sorprendre’ns o enutjar-nos quan les solucions simples que hi apliquem són ineficients o directament no funcionen.

Molts britànics que van votar “Leave” ara es fan creus quan el seu negoci d’importació/exportació de [introdueixi un bé qualsevol aquí] pel canal de la mànega, quedarà en suspens a partir del 29 de Març. Alguns refusen acceptar aquesta realitat i carreguen contra els polítics perquè el Brexit encara no és efectiu, altres accepten que sense saber-ho s’han disparat un tret al peu i no volen saber res d’una classe política que els va empenya a prendre una decisió que no els corresponia.

Depèn de cadascun de nosaltres que exigim millors (i necessàriament complexos) respostes als problemes actuals i, sobretot, de futur. No conformar-nos amb respostes que satisfacin el nostre ego o que ens situin en una posició de superioritat moral. Bufen vents de recessió econòmica, víctimes del dòping financer que vam utilitzar per sortir de la crisi del 2008. Una situació que com aleshores necessitarà explicacions per part de polítics, banquers, empresaris i reguladors.

Autor/Autora

Marc Bertomeu

Consultor

Articles publicats : 9

Comentaris (1)

  • Avatar

    Carles Porcel

    Dius que no ets partidari dels missatges curts, però no dius què i com seria l’alternativa.
    Pots tindre un/s missatge/s senzill/s amb una estratègia rigorosa. Quin és el problema?

    Responder

Deixa el teu comentari

Scroll to top