Les tarifes del transport públic han arribat al seu límit Revisat per Revista Treball a . Les administracions estan donant un tracte fiscal favorable al vehicle privat, mentre penalitzen els usuaris del transport públic. [divide] Tot té un límit. El Les administracions estan donant un tracte fiscal favorable al vehicle privat, mentre penalitzen els usuaris del transport públic. [divide] Tot té un límit. El Rating: 0
Esteu aquí: Home » Món local » Les tarifes del transport públic han arribat al seu límit

Les tarifes del transport públic han arribat al seu límit

Les tarifes del transport públic han arribat al seu límit

Les administracions estan donant un tracte fiscal favorable al vehicle privat, mentre penalitzen els usuaris del transport públic.

Tot té un límit. El transport públic és un dels serveis públics bàsics que més ha incrementat el preu en temps de crisi. Les targetes T-10 i T-50/30, utilitzades pel 80% dels usuaris de tarifa integrada, han estat encarides un 43% en el període 2008-2014, mentre que l’IPC ha augmentat un 9,6%. L’apujada de 2014 ha estat la gota que ha fet vessar el vas, perquè s’ha fet en un escenari on els sous dels treballadors han estat majoritàriament abaixats o congelats, el preu dels carburants congelat, el de les autopistes rebaixat entre un 15% i un 35% per als usuaris habituals per part de la Generalitat i el d’aparcaments i taxes de matriculació, abaratides per l’Ajuntament de Barcelona. Aquestes dues administracions composen l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), organisme que decideix les tarifes, en un 51% i un 25% respectivament. En un escenari de greus crisis econòmica i de salut pública per contaminació, les administracions estan donant un tracte fiscal favorable al vehicle privat, mentre penalitzen els usuaris del transport públic.

No es tracta de fer pagar més, sinó de guanyar més passatgers. Hem arribat a l’extrem de fer pagar més de dos euros per cada viatge amb T-10 entre Cerdanyola i Barcelona, entre Cornellà i Molins o entre Terrassa i Sabadell. Les tarifes s’han “actualitzat” cada any amb un criteri absolutament liberal: el copagament ha d’assolir el 50% de la tarifa real, sigui quina sigui. Sobre aquesta tarifa real s’estan carregant nous conceptes que estan encarint el preu del transport públic al consumidor: en primer lloc, els interessos del deute bancari, derivat de no haver fet les aportacions públiques correctament als exercicis anteriors; i en segon lloc, uns nous cànons per ús de noves infraestructures ferroviàries: metro i tramvia. Així, mentre es fa pagar als usuaris part de les obres de la línia 9 de metro, s’exclou de pagament els usuaris dels peatges a l’ombra impulsats per l’exconseller Nadal, per carregar-los íntegrament sobre l’erari públic. Però la recaptació no arriba a cobrir el 50% de les despeses, perquè s’està expulsant els passatgers del transport públic. El rècord de viatgers batut en plena crisi al 2011, va ser laminat de seguida per l’apujada tarifària més gran de la història del sistema tarifari integrat, l’any 2012.

El rècord de viatgers batut en plena crisi al 2011, va ser laminat de seguida per l’apujada tarifària més gran de la història del sistema tarifari integrat, l’any 2012.

Nul·la sensibilitat. En moltes relacions han encarit el transport públic per sobre del preu de les assegurances i el carburant de la moto, un pecat capital en matèria de mobilitat sostenible. Tan lineals i poc meditats han estat els increments que degut a un “error de transcripció” enguany s’havien posat més cares les T-50/30 que les T-Mes a les zones 4, 5 i 6. La regió metropolitana i Catalunya en general, necessiten una tarificació social i ambiental del transport públic, fent que sigui SEMPRE més econòmic que anar en vehicle privat. Per això, la PTP va proposar als partits d’impulsar la targeta T-Ambiental, un abonament de 50 €/mes per a tres zones i de 100 €/mes per a sis zones. L’ATM va desterrar aquesta proposta perquè suposava un cost de 37 milions d’euros anuals sobre un pressupost de més de 1.200 milions d’euros anuals.

Protestes socials. La Plataforma Stop Apujades Transport, la FAVB i la PTP estem impulsant protestes a diverses estacions de Metro i tren per congelar les tarifes de 2013 i iniciar un debat per a unes tarifes socialment i ambientalment més coherents amb els problemes econòmics i ambientals actuals. Aquest any ho hem d’aconseguir!

Autor/Autora

Ricard Riol

President de l'Associació per la Promoció del Transport Públic

Articles publicats : 1

Deixa el teu comentari

Scroll to top