Entrevista a Sergi Picazo Revisat per Revista Treball a . “El periodisme d’investigació, o el fas o te’l fan els grans poders” [divide] Sergi Picazo Soci fundador de Crític [divide] Sergi Picazo (@sergipicazo Barcelona “El periodisme d’investigació, o el fas o te’l fan els grans poders” [divide] Sergi Picazo Soci fundador de Crític [divide] Sergi Picazo (@sergipicazo Barcelona Rating: 0
Esteu aquí: Home » Entrevistes » Entrevista a Sergi Picazo

Entrevista a Sergi Picazo

Entrevista a Sergi Picazo

El periodisme d’investigació, o el fas o te’l fan els grans poders

Sergi Picazo
Soci fundador de Crític

Sergi Picazo (@sergipicazo Barcelona, 1980) és un dels 3 socis fundadors de Crític (@sentitcritic), un nou mitjà de comunicació especialitzat en periodisme d’investigació impulsat per una cooperativa de periodistes. Abans de Crític, va treballar a ElPunt Avui, el Triangle, ha col·laborat amb La Directa i va coordinar l’Anuari Mediacat dels Silencis Mediàtics. Avui ens parla del nou projecte que va arrencar gràcies a les aportacions de 1.062 micromecenes. Només amb 3 dies i mig, Picazo i els seus socis, Roger Palà i Joan Vila, van aconseguir el capital necessari per tirar endavant aquest nou mitjà de comunicació queserà independent dels poders econòmics, fiscalitzarà el poder polític i rendirà comptes a la ciutadania, als subscriptors i als lectors.

Una pregunta tòpica: per què ara toca Crític?
Avui els mitjans de comunicació estan en crisi econòmica però també de credibilitat perquè depenen cada vegada més d’empreses, de multinacionals i, a més, cada vegada tenen menys diners i, per tant, el periodisme que fan és pitjor. Estem en un moment de discussió i de ser molt crítics amb el que ve de dalt i els mitjans de comunicació, lamentablement, no han fet la seva feina històrica de quart poder, de controlar i fiscalitzar els poders econòmics i polítics i han estat massa a prop del poder. Alhora, s’està donant un fenomen que permet fer periodisme de manera fàcil, ràpida i fins i tot de manera més modesta econòmicament i que pot arribar a la ciutadania gràcies a les noves tecnologies i a l’ús d’Internet. És per això que ara és el millor moment per a l’aparició de Crític, un projecte amb pocs recursos però amb la voluntat d’exercir aquest quart poder.

Us voleu especialitzar en alguns temes? En quins?
L’objectiu bàsic de Crític no és ser un mitjà de comunicació generalista i per tant ens volem especialitzar en temes relacionats amb la política, l’economia i en temes socials de l’àmbit geogràfic dels països catalans però principalment de Catalunya. La nostra especialització en la pràctica ha de ser la fiscalització del poder i per això investigarem els que estan a dalt, el poder financer i empresarial. Des del govern de la Generalitat, el govern de l’Estat i passant per l’exèrcit o l’Església. Sobretot el que volem fer és un periodisme que doni una perspectiva crítica del que passa i fins i tot denunciar les coses que fan malament els que poden ser més propers a nosaltres, com pot ser l’esquerra en general.

El periodisme que volem fer o compta amb el suport de la ciutadania o no podrà ser.

En una entrevista vau dir que no preteneu ser un mitjà d’esquerres? Què vol dir això?
Cadascú  de nosaltres tenim la nostra ideologia. No reivindiquem cap neutralitat però si volem arribar ala ciutadania en general no ens hem de definir prèviament amb cap etiqueta ideològica concreta. Evidentment, l’objectiu de Crític és investigar els qui tenen el poder i estar al costat dela ciutadania que està en una situació més feble. Per tant, sí que ens posicionem però no volem que ningú ens posi l’etiqueta de si som d’un partit o d’una ideologia en concret. Pels nostres continguts ens coneixereu. No ens definim però sí que tenim els valors: la democràcia, la defensa del dret a decidir, la defensa de l’Estat del Benestar, la justícia social i la llibertat.

Us organitzeu com una cooperativa, per què?
Vam pensar que era el model més democràtic, horitzontal i de corresponsabilitat que podríem tenir tot i ser una empresa. Fent una cooperativa permetia que fóssim socis de treball, que els treballadors tinguéssim el 60% dels vots en qualsevol decisió que prengui l’empresa.

Us fa por l’expectació creada?
Una mica… Hem d’explicar bé que som un equip petit, de només 3 persones fixes, que el tipus de continguts que fem són de “foc lent” i que no podem actualitzar continguts amb la mateixa assiduïtat que un altre mitjà de comunicació. No tenim capacitat per penjar notícies, reportatges o entrevistes cada dia sinó que ho farem de manera setmanal. Crític és un altre tipus de producte que pretén fer un periodisme més reposat.

Podríem haver fet una societat limitada (SL) o una societat anònima (SA) però no volíem reproduir el model de negoci de la majoria de mitjans de comunicació.

Us organitzeu com una cooperativa, per què?
Vam pensar que era el model més democràtic, horitzontal i de corresponsabilitat que podríem tenir, tot i ser una empresa. Podríem haver fet una Societat Limitada (SL) o una Societat Anònima (SA) però no volíem reproduir el model de negoci de la majoria de mitjans de comunicació on el poder depèn dels accionistes o propietaris, que en alguns dels casos són bancs o grans empreses. Nosaltres reivindiquem el paper dels periodistes perquè hem de tornar a recuperar el poder dels mitjans de comunicació per tal que l’objectiu final sigui fer bon periodisme i no guanyar diners i repartir dividends. Fer una cooperativa permetia que fóssim socis de treball i que els treballadors tinguéssim el 60% dels vots en qualsevol decisió que prengui l’empresa.

Per acabar… un desig?
Més que un desig, el nostre objectiu és continuar fent periodisme crític contra els poderosos i poder tenir els treballadors pagats a final de mes, cosa que no és gens fàcil. Per tant, el periodisme que volem fer, o compta amb el suport de laciutadania o no podrà ser.  Si no aconseguim crear una comunitat de lectors que ens doni suport, el nostre model periodístic fracassarà. Ara tenim 1.000 subscriptors però necessitem com a mínim arribar als 1.500  anuals quan abans millor. El factor clau és: aquest periodisme d’investigació o el fas o te’l fan. I si no te’l fas tu, el farà La Caixa, el Banc de Santander, Telefónica, el Corte Inglés, o qualsevol dels grans anunciats dels grans mitjans de comunicació generalistes.

Per saber més de Crític: www.elcritic.cat o escrivint a info@elcritic.cat

Foto: © Iolanda Parra

Autor/Autora

Júlia Brosa

Directora de Treball

Articles publicats : 12

Deixa el teu comentari

Scroll to top