El Dia sense Cotxes 2016 Revisat per Revista Treball a . Avui, dia 22 de setembre, és el dia europeu del “Dia sense Cotxes”. Barcelona i moltes ciutats catalanes viuran una jornada en què els cotxes deixaran de ser el Avui, dia 22 de setembre, és el dia europeu del “Dia sense Cotxes”. Barcelona i moltes ciutats catalanes viuran una jornada en què els cotxes deixaran de ser el Rating: 0
Esteu aquí: Home » Actualitat » El Dia sense Cotxes 2016

El Dia sense Cotxes 2016

El Dia sense Cotxes 2016

Avui, dia 22 de setembre, és el dia europeu del “Dia sense Cotxes”. Barcelona i moltes ciutats catalanes viuran una jornada en què els cotxes deixaran de ser els protagonistes, deixaran d’ocupar tots els carrers de la ciutat. En el seu lloc, les persones i no el cotxes serem els protagonistes al carrer per omplir-los de vida.

La celebració d’aquest dia posa de manifest la necessitat de reduir la presència dels vehicles privats a motor a la ciutat per tal de reduir també de manera important la contaminació ambiental, les emissions de gasos d’efecte hivernacle, el soroll, reduir els accidents de trànsit i millorar la qualitat de vida de tothom, a la vegada que recuperar els carrers com espais de gaudi per a la ciutadania.

Cal recordar que les principals accions a promoure per reduir la contaminació de l’aire i reduir les 3500 morts prematures a les nostres ciutats a causa de la mala qualitat de l’aire, passen per la disminució del trànsit motoritzat, la reducció de la necessitat de mobilitat amb un urbanisme de proximitat i la potenciació del transport públic (especialment elèctric). És essencial promoure els desplaçaments en bicicleta i els desplaçaments a peu a les nostres ciutats.

Cal seguir recordar que el 60 % de l’espai públic de la ciutat està ocupat pels cotxes, tot i representar aquests, tan sols, un 24% dels desplaçaments a Barcelona. Dit d’una altra manera, hem lliurat al cotxe les dues terceres parts de la ciutat i la resta de la vida, el passeig, el joc, el gaudi, l’oci l’hem de realitzar apinyats en el petit espai sobrant.

El vehicle privat és la manera menys eficient de plantejar la mobilitat a la ciutat, dilapida recursos, com l’espai públic i l’energia, i afecta negativament a l’economia. Moure’s a peu, amb bicicleta, en transport públic o en un mix de mitjans és més barat, més saludable i més eficient, més inclusiu i segur que fer-ho en el cotxe privat.

Respecte als costos del vehicle privat, no tenim en compte les despeses que comporta. En primer lloc, estan els costos ocults no directes: l’usuari sol tenir en compte la despesa en benzina gasolina o aparcament, però no la compra del vehicle i la seva amortització, però hi ha molts altres desemborsaments com l’assegurança, les revisions o les taxes de circulació que no sol computar i que eleven molt el cost per cada quilòmetre realitzat.

Però això, és només una part de la motxilla que acompanya al cotxe privat. També cal tenir en compte les externalitats ambientals produïdes pel seu ús. El consum de derivats del petroli té el seu greu efecte en emissions de gasos d’efecte hivernacles i sobre el canvi climàtic; afecta a la salut a causa de la contaminació de l’aire i, a més, suposa una sagnia de divises d’enormes dimensions que igualen els ingressos obtinguts pel turisme.

Avui és un dia de reivindicació a favor de la mobilitat sostenible i segura, és un dia en què la majoria de la població ha de reivindicar la recuperació de l’espai públic que ha estat segrestat i privatitzat pel vehicle a motor. Hem de plantejar-nos el tipus de ciutat en la qual volem viure nosaltres i els nostre fills i adonar-nos de fins a quin punt el vehicle privat configura i condiciona l’espai que habitem. Són molts els motius per als quals cal canviar el nostre model de mobilitat insostenible a favor d’una prioritat: la salut pública. Tal com deia fa uns dies l’alcaldessa de Paris, Anne Hidalgo: “Reduir el tràfic rodat és una urgència sanitària”; jo hi afegiria que el vehicle dièsel ens mata poc a poc a cada dia i per això cal deixar el cotxe a casa.

Autor/Autora

Manel Ferri

Vicepresident de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic. Premi European Talent in Mobility (2016). Membre de l'àmbit de Medi Ambient d'ICV.

Articles publicats : 1

Comentaris (1)

  • Cristina

    Ahir vaig estar a Barcelona, i la veritat és que hi havia molt trànsit rodat pels llocs on em vaig moure, pel centre de la ciutat. No semblava pas que fos un dia sense cotxes. Tampoc vaig veure massa bicicletes circulant. Jo m’imaginava que la ciutat estaria més tranquil.la per poder caminar i gaudir d’un dia sense cotxes. Però no ho vaig viure així. Encara cal fer molt treball de conscienciació de la gent que agafa el cotxe privat i no el transport públic, anar en bicicleta o a peu, perquè ho vegi com una possible solució, millor que el cotxe, per fer una ciutat més neta, més saludable i més pacífica. Salut, Cristina

    Responder

Deixa el teu comentari

Scroll to top